معیارهای ازدواج 2

معیارهای همسر شایسته

 

در یک جمع بندی کلی می توان گفت: معیارها و ملاک هایی که در انتخاب همسر خوب باید در نظر گرفته شود دو نوع است:

 

الف . آنهایی که رکن و اساس اند و برای یک زندگی سعادتمندانه حتما لازم اند.

 

 ب . آنهایی که شرط کمال هستند و برای بهتر و کاملتر شدن زندگی اند و بیشتر به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد. در اینجا تنها به ملاک های دسته اول می‌پردازیم که عبارتند از:

 

1. تدین و دین دار بودن فرد. زیرا انسانی که دین ندارد هیچ ندارد انسان بی دین در حقیقت مرده ی متحرک است و کسی که پای بند به دین (که اصلی ترین مسائله زندگی است ) نباشد هیچ تضمینی وجود ندارد که پای بند به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک باشد. انسان دیندار هرگز نمی تواند با همسر بی دین کنار بیاید و با هم زندگی سعادتمندانه ای داشته باشند.

 

چگونه می‌توان باایمان بودن طرف مقابل خود را تشخیص داد؟ راه شناخت و پی بردن به این ویژگی درونی، دقت در اعمال و رفتار ناشی از آن است. مثلاً شجاعت یک صفت نفسانی و درونی است و کسی نیست که ادعای شجاعت نکند ولی راه تشخیص فرد شجاع از ترسو دقت در رفتارهای وی و مشاهده آنها است. مثلاً کسی که شب از بیرون رفتن و یا واقع شدن در تاریکی امتناع می‏ورزد و با مشاهده یک صحنه پراضطراب رنگ رخساره‏اش را می‏بازد، نمی‏تواند شجاع باشد. حال برای پی بردن به ایمان افراد نیز باید از نظر رفتاری وی را مورد دقت قرار دهید. مثلاً شخص با ایمان به سهولت غیبت نمی‏کند، تهمت نمی‏زند، از انجام واجبات غفلت نمی‏ورزد و نمازهای واجب را در اول وقت و باحضور قلب و کیفیت برتر به جا می‏آورد، در رعایت حساب مالی (خمس و زکات) دقت دارد و وضعیت شخصی او از نظر پایبندی به امور شرعی و... بنابراین به صرف ادعا نمی‏توان کسی را با ایمان دانست چون مدعیان ایمان کم نیستند و از طرفی ایمان هم مراتب متعدد دارد، لذا برای این که بدانید فرد مورد نظر، شخص مؤمنی هست یا نه؟ باید در رفتارهای دینی و عبادی او و میزان پای‏بندی او به این اعمال دقت و توجه داشته باشید و تنها و تنها از این راه می‏توان به ایمان او پی برد. مثلاً در برابر او اگر غیبت شود، ببینید آیا عکس‏العمل نشان می‏دهد یا نه یا دقت کنید که آیا در اول وقت به سراغ اقامه نمازها می‏رود یا در پایان وقت و همانند انسان‏های عجول نماز می‏گذارد و...

 

2. اخلاق نیک داشتن که منظور داشتن صفات و خلق و خوهای پسندیده در نظر عقل و شرع است . در واقع اخلاق و دین دو ملاک و معیار اصل در ازدواج و انتخاب همسر است . پیامبراکرم‌می‌فرماید: "با کسی که اخلاق و دینش مورد پسند است‌، ازدواج کنید و اگر چنین نکردید، فتنه و فساد بزرگی در زمین بوجود خواهد آمد."(ر.ک‌: الکافی‌، ص 347.). اگر بخواهیم نمونه هایی از اخلاق خوب و بد را اشاره کنیم می توان موارد زیر را ذکر کرد.

 

 الف . خوش زبانی و بدزبانی زبان ترجمان و بیانگر احوال درون است و زبان دریچه ای است از محتویات درون فرد, زبان انسان آینده ی دل اوست

 

ب . بزرگواری و حسادت

 

ج . خوش خلقی و کج خلقی د. حق پذیری و لجاجت

 

3. شرافت و اصالت خانوادگی: منظور از «اصالت خانوادگی» جامعیت در چند چیز است:

 

الف) حلال‏زادگی و نجابت،

 

ب ) پارسایی و تقوا

 

ج ) افکار و اعتقادات صحیح

 

د ) صلاحیت در اخلاق و صفات انسانی و حالات شایسته روانی. از همین‏روگفته می‏شود فرزندان اصیل و با شرافت را در چنین خانواده‏هایی جست‏وجو کنید؛ خانواده‏هایی که عمری را در صداقت، پاکی، امانت، طاعت و بندگی خدا سپری نموده و از آزمایش‏های گوناگون در رابطه با مسائل فردی و اجتماعی سرافراز بیرون آمده‏اند. زیرا ازدواج دختر و پسر تنها پیوند و ترکیب دو فرد نیست بلکه پیوند دو خانواده است و می توان گفت من می خواهم با خود این فرد ازدواج کنم و کاری به خانواده و فامیلش ندارم . زیرا این فرد شاخه ای است از این خانواده و از ریشه های همان درخت خانواده تغذیه کرده است و صفات اخلاقی، روحی، عقلی و جسمی آن خانواده را از راه وراثت و محیط و عادات به این فرد منتقل کرده است .

 

 4. عقل: در واقع همان نور افکنی است که جاده زندگی را روشن می کند و باید زن و شوهر برای اداره ی زندگی و تربیت فرزندان از نیروی عقل و فهم مجهز برخوردار باشند و رشد عقلی کافی پیدا کرده باشند همانطور که ائمه اطهار ما را از ادواج با افراد احمق و کم عقل نهی فرموده اند. حضرت علی‌می‌فرماید: "از ازدواج با احمق بپرهیزید; زیرا مصاحبت و زندگی با او بلا است و فرزندانش نیز تباه می‌شوند."(التهذیب‌، شیخ طوسی‌;، ج 7، ص 406، دارالکتب الاسلامیة‌، تهران‌.)

 

 5. زیبایی و آراستگی‌: زیبایی همسر در حفظ و تقویت عفت و ایمان همسرش تأثیر دارد; حضرت امام کاظم‌می‌فرماید: "آراستگی ]و زیبایی‌[ مرد بر عفت زن می‌افزاید."(من لایحضره الفقیه‌، شیخ صدوق‌;، ج 1، ص 122، انتشارات جامعة مدرسین حوزه علمیه قم‌.) البته زیبایی باید در کنار سایر ویژگیها و معیارها مورد توجه و بررسی قرار گیرد; یعنی زیبایی بدون تدین‌، عفت‌، اخلاق نیکو و... امتیاز و صفت پسندیده محسوب نمی‌شود.             

 

 6. تناسب، همتایی و کفو همدیگر بودن: این شرط از حساس ترین نکاتی است که باید در انتخاب همسر مورد توجه قرار گیرد

 

 امام صادق (ع) می فرماید: زیان های نا هماهنگی فکری و فرهنگی میان همسران فراوان است و شاید باعث ناراحتی و افسردگی بین همسران و خانوادهء آنان شود.

 

همتایی و تناسب از نظر و جنبه های زیر لازم است.

 

 الف . تدین و میزان پای بندی به دستورات شرع

 

ب . همتایی و هماهنگی فرهنگی و فکری و سیاسی         

 

ج . همتایی اخلاقی و پای بندی به آداب اخلاقی      

 

د. کفو همدیگر بودن از نظر تحصیلات علمی یعنی این طور نباشد که یک فرد تحصیل کرده با فردی بی سواد و یا خیلی کم سواد ازدواج کند هرچه از نظر تحصیلات سطح آنها به هم نزدیکتر باشد بهتر است.

 

ه. تناسب در زیبایی         

 

و. تناسب سنی یعنی بین 4 تا 6 سال مرد بزرگتر باشد بهتر است. البته اگر همه شرایط ازدواج را همسر دارد مقداری سن شوهر کمتر یا بیشتر هم باشد اشکال ندارد.ز. تناسب مالی و سطح اقتصادی و... 

 

7. سلامت جسمانی و روانی: سلامت نقش بسیار مهمی در زندگی مشترک دارد لذا قبل از این که مراسم عقد انجام شود حتما سلامت همسر هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی باید احراز شود حتی مشکلات ژنتیکی نیز در خانواده همسر باید مد نظر قرار گیرد یعنی اگر خانواده ای هستند که بعضی از افراد آن به صورت مادرزادی معلولیت ذهنی یا جسمی دارند باید با احتیاط بیشتر و با مشاوره پزشکی و روانپزشکی ازدواج انجام شود.

 

در پایان امیدوارم با توکل به خداوند و دقت نظر و مشورت با مشاوران، از همسری شایسته و مرد نظر بهره‌مند گردید.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :